ADVARSEL – ØJENLÅGSLØFT !

Bilag


NETDOKTOR:

Debat: Fejlbehandling Dato: 4. maj 2003 Fra: Anonym Overskrift: LÆGESJUSK

Jeg er pårørende til en af de mange fejlbehandlede, som der har været skrevet om her på siderne.

Vi er en gruppe af mennesker, som har blandet os i debatterne på siden om plastikkirurgi, fordi vi gerne vil være med til at få sat fokus på den store risiko som man udsættes for ved plastikkirurgiske operationer, en risiko som kirurgen kun ganske sjældent oplyser om fordi kirurgen har interesse i at få så mange kunder i forretningen som muligt.

Jeg har nu læst en bog af Karsten Skawbo: ”Hvordan klager man over lægesjusk”, Gads Forlag, København 1997. Der vejledes i lovstof, i klageadgange og anmeldelse af lægesjusk til politiet med meget mere.

Forfatteren fortæller om det lægesjusk hans far var ude for og som medførte et tragisk dødsfald. Forfatteren fortæller så, at han indsendte en klage uden at ane, hvilken lang og sej kamp han dermed indledte mod et stort, tungt sundhedssystem, der lukker omkring sig selv. Det danske sundhedssystem er ramponeret og et kulturskred af egoisme og kulde præger desværre forholdet mellem mennesker på hospitalsafdelinger. Bogen er skrevet fordi det er forfatterens håb, at den vil kunne hjælpe alle som stifter bekendtskab med sundhedsvæsenets mørkeste og mest tabubelagte side, til at gøre modstand.

Endnu ser vi kun toppen af isbjerget. At protestere kræver generelt mange kræfter, en god uddannelse, mod på lægelatin og frem for alt en ROBUST PSYKE, en stærk vred og en tro på at det nytter !

Alle mennesker kan begå fejl. Også læger. Men lægesjusk er noget andet end at begå et hændeligt fejlskøn truffet ud fra en omhyggelig og samvittighedsfuld vurdering. Lægesjusk er dybest set en manglende respekt for menneskelivet og det skal vi aldrig acceptere.

Når man har truffet sine overvejelser om man mener at der er tale om lægesjusk, så skal man begynde forberedelserne til en klage. For sin egen skyld, for hans eller hendes skyld, hvis liv blev invalideret eller taget væk fra verden.

FOR ANDRE MENNESKER SKYLD – VI ER ALLE KOMMENDE PATIENTER !

At klage kan være besværligt, tager lang tid, er psykisk belastende og man skal huske, at klage over en læge primært vurderes af læger, at klage giver som oftest kun et magert resultat, idet straffen for lægesjusk er meget mild.

Hver gang, der kommer et nyt brev i sagen, ofte fyldt af usandheder og arrogance brød forfatteren sammen.

Forfatterens omgivelser spurgte forsigtigt ”er det nu det værd ?” Han svarede ”Kæmp for alt hvad du har kært”. De gammeldags ideer om ære, sandhed og retfærdighed står stærkt i ens sind i den ekstreme tid, et klageforløb ofte er.

OMVERDENENS REAKTION:
At udtale sin dybe mistillid til det danske hospitalsvæsen svaret til at man i Bangkok ville sige noget ufordelagtigtom den thailandske kongefamilie eller man nedgjorde Frankrigs gode vine i Bordeaux-distriktet.

De fleste nægter at tro det, selv om de skjuler det bag høflige fraser. De tænker ”han overdriver og desuden sker det kun for andre, men ikke for mig og de som jeg elsker”.

Det kan være meget hårdt at blive anset som kværulant. Dog er der mange, som har stiftet bekendtskab med de mørke sider af den danske ”velfærdsmodel” og som udmærket godt ved hvad man taler om. De syntes til gengæld, at man er modig fordi man klager. Man skal huske disse reaktionsmønstre – man er nemlig op imod en national myte og skal derfor prøve ikke at tage det personligt. En klage giver en meget dårlig stemning også efterfølgende i sygehusvæsenet og i lang tid endnu vil man som patient stå i et dybt afhængighedsforhold til sundhedspersonalet.

STRAF FOR LÆGESJUSK:
Er meget mild og irettesættelser foregår uhyre diskret og har sjældent nogen konsekvens. Det er kun til offentlige kontorer afgørelserne bliver sendt. Brugerne af sundhedsvæsenet orienteres ikke.

Flertallet af lovgivere ønsker tilsyneladende ikke at sikre patienternes retsstilling bedre, når det gælder lægesjusk, ej heller vil skiftende amtspolitikkere, cheflæger og sygehusdirektører åbenbart grundlæggende forbedre hospitalsvæsenet.

Ansvaret er således lagt over i borgernes hænder og vi har så kun mulighed for selv at udveksle informationer. Man kan vælge at gå til pressen og hver uge har sin skrækhistorie og alligevel sker der meget lidt. Men måske siger ens retfærdighedssans og ønske om at beskytte sine medmennesker at man alligevel må gøre det. Efter at skaden er sket opdager patienten måske, at lægen som sjuskede med deresliv og førlighed har flere verserende sager i Patientklagenævnet.

Havde disse patienter før indlæggelse/valg af kirurg fået adgang til alle relevante oplysninger havde de unægtelig haft et bedre grundlag at fravælge på. I årsberetningen fra Patientklagenævnet for 95/96 nævnes en sag med talrige eksempler på lægesjusk fra en bestemt privatklinik, der udførte kosmetiske operationer.

En stor ulempe er det at klagesager tager så lang tid og at lægen i den mellemliggende tid kan fortsætte med at gøre mennesker fortræd.
--------------------------------------------------
EFTERSKRIFT:

I plastikkirurgien sker der mange fejl og ingen kender helt omfanget af de mange fejl, kun ganske få fejl passerer igennem klagesystemet og der er flere og flere der vælger at lægge sag an mod kirurgerne, hvis de altså har råd til det, andre og formentligt de fleste falder bare igennem og må forsøge at hutle sig igennem livet efter bedste evne.

Havde vi som patienter ret til at indberette fejl og sjuskeri, så kunne vi hurtigt danne os et billede over hvilke typer af fejl der sker, hvilke operationsmetoder der skal stoppes øjeblikkeligt, hvilke lægemidler der giver uacceptable skader og bivirkninger og hvilke kirurger, der er storleverandører af fejlbehandlede patienter til efterfølgende byrde for social- og sundhedsvæsenet og de danske arbejdspladser.